تعویض روغن خودرو و نکات کاربردی آن

یکی از نیاز های مهم و ضروری هر خودرویی تعویض روغن موتور ان می باشد.  عدم توجه به زمان تعویض آن موجب می شود تا هنگام ترمز گیری، ترمز خودرو به درستی کار نکند و دچار تصادف یا آسیب به خود و دیگران شوید.ما در سعادت امداد معتقدیم که هر راننده ای عزیزی باید دانش کمی از مکانیک داشته باشد و ممکن است خودرو شما خودرو شما روغن ریزی داشته باشد که باید علت کم شدن روغن خودرو خود را بدانید یاد گرفتن نکات کاربردی در این رابطه به شما کمک می کند تا راننده بهتری باشید. این خدمات توسط تیم مکانیک سیار سعادت امداد به صورت سیار و شبانه روزی به شما امداد خواهان عزیز در هر نقطه از تهران ارائه داده می شود .

زمان مناسب تعویض روغن

مدت زمان داشتن کارایی لازم روغن موتور خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد. اکثر خودروسازان پیشنهاد می‌کنند: خودروهای بنزینی باید بعد از طی مسافتی در حدود ده هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کنند، معمولا این اتفاق سالی دوبار رخ می‌دهد. اما مشکلاتی مانند  میزان کارکرد خودرو، نوع روغن مصرفی و شرایط موتور از جمله مواردی است که این زمان را کوتاه یا بلندتر می کند.

وجود روغن در موتور خودرو باعث بهبود عملکرد موتور خودرو می گردد، بنابراین تعویض روغن و فیلتر آن در مدت زمان مشخص یک ضرورت به حساب می آید و منجر  به افزایش عمر مفید موتور خودرو می شود.با پاکسازی دوده های حاصل از احتراق موتور، روغن موتور آلوده شده و کارایی خود را از دست می دهد. در این مدت موادی که در موتور موجود است باعث اکسید شده و رنگ روغن موتور تیره خواهد شد. پس روند جذب ذرات معلق و روانکاری کاهش پیدا می کند. یک باور اشتباه در میان مردم رایج است که هر زمان رنگ روغن موتور تیره شد، زمان تعویض آن رسیده است. واقعیت این است که تیره شدن رنگ روغن خودرو به این معنا است که به درستی کار می کند. بهتر است برای تعویض روغن یک دوره مشخص کنید تا طبق آن زمانبندی به موقع روغن موتور را تعویض کنید.

چگونگی چک کردن روغن موتور

برای چک کردن روغن موتور کافی است درپوش روغن را برداشته و کمی از انگشت خود را به روغن آغشته کنید، در صورتی که روغن چسبندگی بالایی دارد و رنگ آن کهربایی می باشد، به این معنا خواهد بود که روغن تازه است، هرچه چسبندگی روغن کمتر بوده و رنگ آن تیره‌تر باشد معلوم است که روغن کار کرده و باید به فکر تعویض آن باشید.

چند نکته کاربردی

از مخلوط کردن روغن موتور های ناهمنام یا با دو سطح متفاوت بپرهیزید. این کار در برخی موارد باعث تاثیرگذاری مواد افزودنی بر هم خواهد شد و موتور خودرو آسیب می بینید.

بهتر است پس از هر دو بار تعویض روغن، یک‌بار فیلتر روغن را عوض کنید. همچنین در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن‌های سطح پایین استفاده شود.