دلایل ناک زدن خودرو

اصطلاحا، ناک زدن به حالتی در موتور اطلاق می شود. در این وضعیت، از موتور صدایی شبیه به ناک ناک (Knock) شنیده می شود. هر راننده ای باید نسبت جلوبندی خودرو آشنایی داشته باشد .بیشتر اوقات، این صدا هنگام کار کردن موتور خودرو در دور پایین شنیده می شود. اگر این صدا را از خودرو خود هنگام حرکت شنیدید، به آن اهمیت دهید و سریعا خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید. در ادامه این مقاله از وبسایت سعادت امداد، با ارائه توضیحات تکمیلی درباره این موضوع در خدمت شما هستیم.

تعریف دقیق تر ناک زدن

وقتی ماشین در وضعیت دنده سبک قرار می گیرد، دور موتور هم کاهش می یابد. اگر در این حالت،پا خود را روی پدال گاز فشار دهید، اصطلاحا ماشین لق می خورد. برخی به اشتباه تصور می کنند، این صدا سوپاپ است. شنیده شدن این صدا از خودرو، نشان از وجود مشکلی مکانیکی می باشد. عدد اکتان پایین بنزین و کیفیت پایین سوخت، کاهش کیفیت شمع ها و خراب بودن آنها، همچنین وجود کربن نسوخته سبب ناک زدن موتور می گردد. اگر خودرو شما به هر دلیلی شروع به ناک زدن کرد می توانید با مکانیک سیار سعادت امداد تماس بگیرید

ناک زدن در شرایطی خاص رخ می دهد. وقتی مخلوط هوا و سوخت زودتر از اتصال شمع ها منفجر شود،این اتفاق رخ می دهد. این اتفاق اغلب، در حالت دنده مرده پیش می آید. یا وقتی که راننده با تعویض دنده اشتباه قصد شتاب گرفتن دارد. از عمده ترین دلایل این اتفاق، می توان به پایین بودن عدد اوکتان بنزین اشاره کرد. عدد مطلوب اوکتان بنزین 98 است. اما این عدد برای بنزین‌های سوپر  ۹۱و برای بنزین معمولی ۸۵ می باشد. خوب است بدانید، اکتان بنزین‌های ایرانی پایین است و به همین دلیل از مکمل اوکتان استفاده می شود.

دیگر دلایل ناک زدن خودرو

شمع‌های نامناسب

هر یک از شمع‌ها، پایداری مختلفی در برابر گرما و حرارت دارند. استفاده از شمع‌های بی کیفیت و بدون استاندارد، بر میزان عملکرد موتور فوق العاده تاثییر گذار است.

ترکیب نامناسب سوخت و هوا

در صورت مناسب نبودن ترکیب سوخت و هوا، احتراق ناقص اتفاق می افتد و به پیستون و سلندر آسیب وارد می شود.

روغن موتور و وضعیت آن

روغن موتور تا حد معینی کارایی دارد. بعد از مدتی باید تعوض شود. اگر سرسیلندر به خوبی روغن کاری نشود، صدا ناک از موتور به گوش می رسد.