نکاتی درباره بخاری خودرو

بخاری یکی از وسایل بسیار ضروری هر خودرویی محسوب می شود. به خصوص در فصل سرما. خوشبختانه بخاری خودرو نیاز به انرژی زیادی نداشته و گرمایی که در موتور تولید شده به دریچه ها می رساند. قدرت بخاری خودرو توسط باتری تامین می گردد. در این مقاله از امداد خودرو سعادت امداد، به بررسی نکات تکمیلی پیرامون این موضوع می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تامین گرمای بخاری

گرمای مورد نیاز بخاری توسط موتور تامین می شود که در واقع آب موتور این گرما را فراهم می کند. هیچ انرژی مازادی برای تولید آن نیاز نیست. به همین علت است که خودرو های قدیمی مانند پیکان با وجود بر این که به کولر مجهز نبودند، به بخاری مجهز بودند. مایعی در موتور جریان داشته که یکی از وظایف آن خنک کردن موتور می باشد. این مایع که به آب موتور معروف می باشد، باعث جذب گرما موتور می شود. آب موتور پیوسته درحال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب باعث داغ شدن دیواره های رادیاتور می شود. اگر رادیاتور شما مشکل داشته باشد می توانید از خدمات مکانیک سیار سعادت امداد بهرمند شوید

انتقال گرما بخاری

توسط یک دمنده، گرما تولید شده و به کابین هدایت می شود. پس از اینکه دیواره رادیاتور داغ شد، می‌توان با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کرد.

عیب های رایج بخاری خودرو

یکی از ساده ترین دلایلی که باعث خرابی بخاری خودرو می شود، عدم تنظیم درجه‌ حرارت درون کابین خودرو می باشد؛ همان درجه‌ای که باید به ‌صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید، تنظیم درجه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

راهکار های بهبود عملکرد بخاری خودرو

برای رضایت داشتن از بخاری خودرو و همچنین بهبود عملکرد آن، رعایت نکات زیر الزامی است.

  • مطمئن شوید، ترموستات خودرو سالم است.
  • تنظیم درجه حرارت خودرو، یکی از مهم ترین کارها برای داشتن بخاری ایده آل است.
  • قبل از حرکت، میزان آب موجود در موتور را چک کنید.
  • از باز بودن مسیر گردش آب و سالم بو دن فن یا دمنده، اطمینان حاصل فرمایید.
  • زیاد از اندازه برای گرم شدن خودرو منتظر نمانید و اجازه دهید خودرو و باد خودرو در حین حرکت به صورت تدریجی گرم شود.
  • اگر تعداد سرنشینان خودرو زیاد است، هم‌زمان با استفاده از بخاری، شیشه را کمی پایین دهید تا هوای تازه در خودرو به گردش در آید.

 

برای اطلاعات بیشتر درمورد کاربراتور بر روی آن کلیک کنید.