روغن موتور باکیفیت

همیشه صاحبان خودرو در پی استفاده از باکیفیت ترین روغن موتورها و لوازم یدکی برای خودروشان می باشند. زیرا خرید روغن موتور مرغوب، ضمن جلوگیری از زیان رسیدن به موتور خودرو، موجب جلوگیری از پرداخت هزینه گزاف برای صاحب خودرو می شود. اما قبل از خرید لوازم یدکی و مصرفی اعلا در بازار، تمام افراد نیاز به راهنمایی جامع و کامل دارند. در این مقاله از وبسایت سعادت امداد، قصد داریم تا اطلاعات سودمندی به شما بدهیم.

تاثیر روغن موتور باکیفیت بر عملکرد خودرو

روغن موتور یکی از مواد مصرفی در خودرو می باشد که در موتور خودرو ریخته می‌شود. این مایع سبب روانکاری شده و امکان نفوذ به همه منافذ باز محیط داخل موتور خودرو را دارد. روغن موتور با تمامی اجزا موتور تماس دارد. به همین دلیل، کیفیت و جنس آن بر عملکرد خودرو تاثیر ویژه می گذارد. به نحوی که خودرو به طور کامل تحت تاثیر روغن موتور مورد استفاده قرار می گیرد. رانندگان باتجربه تر می دانند، عملکرد خودرو بسیار به جنس روغن موتور وابسته است. به طوریکه  در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت در خودرو، حتما شاهد افت چشم‌گیر بازده خودرو هستید.

شاخصه ها روغن موتور درجه یک

میزان گرانروی یا SAE

تمایل به روان شدن یا گرانروی، از اصلی ترین معیارهای انتخاب روغن موتور امی باشد. در واقع باید آن را معیار سنجش میزان مقاومت در مقابل حرکت دانست. ارتباط گرانروی با دمای محیط معکوس است؛ با بالا رفتن دما، گرانروی کاهش می یابد و بلعکس. برای ما ساکنان ایران، به دلیل 4 فصله بودن ایران، استفاده از روغن موتور با گرانروی متغیر، بهترین گزینه می باشد. زیرا هرگونه کاهش و افزایش گرانروی، موجب آسیب رساندن به خودرو می شود. برای تعویض روغن موتور و یا روغن سوزی موتور خودرو خود نیازی نیست به مکانیک ها مراجعه کنید کافی است از خدمات مکانیک سیار سعادت امداد تماس بگیرید آنها تعویض روغن موتور و تنظیم موتور و سایر خدمات را برای شما در محل مورد نظر انجام می دهند

شاخص API

از جمله معیار ها اصلی برای تشخیص کیفیت روغن موتور، شاخص API است. غالبا برای تعیین کاربرد روغن موتور، یک حرف دیگر بین A تا N مقابل S قرار می‌دهند. هر قدر حروف بالاتر قرار گیرد، کیفیت روغن موتورهم به مراتب بیشتر است. به عنوان مثال، بهترین روغن موتورها از لحاط کیفیت، SN هستند.

شیوه تولید

عموما، تولید روغن موتور ها  به سه شیوه معدنی، نیمه سنتتیک و سنتتیک انجام می شود. روغن موتور معدنی عموما ارزان‌ترین و بی کیفیت‌ترین‌ها هستند. اما در عوض روغن موتور سنتتینک با کیفیت‌ترین و گران قیمت‌ترین در بازار می باشد. از مخلوط کردن این دو، روغن موتور نیمه سنتتیک تولید می کنند و کاملا در رده متوسط قرار می گیرد.