شاسی خودرو و انواع آن

هر خودرو به صورت عمده دارای سه قسمت اصلی یعنی بدنه، پیشرانه و شاسی می باشد. شاسی یا فریم در اصل یک چهار چوب و ساختار می باشد. این فریم از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می‌شود. بر روی این فولاد سخت، بخش های مختلفی همچون پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، سیستم فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان نصب می‌شود. در این مقاله از وبسایت سعادت امداد، به بررسی این مورد می پردازیم.

وظایف شاسی خودرو

تحمل حداکثر میزان وزن و تنش

سبکی خودرو

کم حجم بودن خودرو

توانایی تغییر شکل در نقاط معین برای بیشترین میزان جذب ضربه

توانایی حفظ مقاومت و عدم تغییر فرم در قسمت‌های مهم، قابلیت تعمیرابتدایی و بازیابی خصوصیات اولیه و از همه مهم تر، انتقال حداقل میزان لرزش و صدا به قسمت‌های درونی اتاق، از خصوصیات یک شاسی خوب به شمار می‌رود.

انواع شاسی

شاسی مستقل: این شاسی از دو تکه آهن به شکل ناودانی بلند ساخته می شود. به صورت موازی واز جنس فولاد سخت اما سبک، ساخته می شود. به وسیله دو رام در دو طرف آن به یکدیگر متصل می‌شوند. شاسی در بخش عقب بالاتر قرار می گیرد. دلیل آن ایجاد فضای بسیار زیاد برای دیفرانسیل و فنرهاست. بخش جلو مقداری ظریف تر طراحی می شود. این ویژگی منححصر به فرد، در فرمان پذیری بیشتر تاثیرگذار است. البته  توجه کنید، بخش‌هایی از شاسی شامل کف و محوطه پیشرانه بیشترین نیرو و فشار بر آن‌ها تحمیل می‌شود. باید از ورق‌هایی ساخته شوند که ضخیم تر باشند.

شاسی نیمه جداشدنی

نمونه دیگری از شاسی‌ها موجود هستند. به آن‌ها شاسی نیمه جدا شدنی می گویند. شرکت “روور” برای اولین بار خودروهایی را تولید کرده که شاسی آن‌ها در دو بخش طراحی و تنظیم شده است.

الف: ثابت

ب: قسمت‌های جداشدنی از شاسی.

امیدوار هستم، به عنوان یک تعمیرکار ماهر و با تجربه توانسته باشم تا حدی شما را راهنمایی کنم. همچنین با تماس با سعادت امداد و ثبت خدمات مکانیک سیار ما در هر نقطه ای از تهران که باشید تکنسین های خود را به سوی شما اعزام می کنیم

 

ما در این مقاله ها از مجموعه سعادت امداد سعی داریم شما را مشکلات خودرو آشنا کننیم و دانشی هرچند کوچک در این زمینه به شما بدهیم اگر علاقه مند هستید می توانید مقاله در مورد نحوه کار گیربکس را مطالعه کنید.