نحوه کار گیربکس

به عنوان راننده، خوب است که درباره اجزای خودرو و موضوعات مرتبط با فنی خودرو، دانش و آگاهی داشته باشید. اگر رانندگی را با ماشین های مختلف انجام داده باشید، شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که عملکرد گیربکس چگونه است؟ در این مقاله از وبسایت سعادت امداد، به این موضوع می پردازیم.

وظیفه گیربکس

اصلی ترین وظیفه گیربکس، تنظیم گشتاور و سرعت مورد نیاز برای شرایط مختلف خودرو می باشد. جعبه دنده یا همان گیربکس، نیرو تولید شده را به وسیله موتور از خود عبور می دهد و به چرخ ها منتقل می نماید. هنگام رانندگی در سربالایی، نیاز به گشتاور بیشتر است.

پس باید با همان سرعت خود، گشتاور بیشتری تولید کنیم و برعکس. با دانستن نوع عملکرد گیربکس، مخصوصا وقتی درحال رانندگی با خودرو هایی که شامل گیربکس دستی هستند، کمک می کند تا شما زمان مناسب برای تعویض دنده را تشخیص دهید و متوجه تاثیرات آن روی استهلاک و قدرت موتور خودرو شوید و مجبور نشوید گیربکس را تعویض کنید.

انواع متفاوتی از جعبه دند ه وجود دارد: دستی یا دنده ای

گیربکس های دستی، به نحوی هستند که راننده خود وظیفه تعویض دنده با کلاچ و دنده را برعهده دارد و راننده با توجه به بالا رفتن دور موتور، دنده را تعویض می کند. در خودرو های قدیمی، دنده روی فرمان قرار داشت اما در خودرو های مدرن تر، دنده بر روی کنسول وسط قرار دارد. این نوع جعبه دنده ها به کمک مجموعه ای از چرخ دنده ها وظیفه انتقال گشتاور خروجی موتور به چرخ را انجام می دهند. که محل قرارگیری آن، شفت ورودی و خروجی است. لازم به ذکر است تکنسین های مکانیک سیار سعادت امداد می توانند انواع جعبه دنده های دستی و دنده ای را در محل مورد نظر شما تعمیر کنند.

همانطور که گفته شد کلاچ مورد استفاده در این نوع گیربکس، کاملا خشک است و معمولا عملیات انتقال قدرت، توسط پدال کلاچ پایی یا دسته دنده دستی، صورت می‌گیرد.

انواع جعبه دنده دستی

  • 4 دنده
  • 5 دنده
  • 6 دنده

به این نکته توجه کنید که خودروهایی که گیربکس شامل گیربکس 4 دنده بوده اند در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی استفاده داشته اند. و در حال حاضر در صنعت خودروسازی هیچ استفاده ای نمی شوند. و گیربکس های 5 و 6 دنده بیشترین کاربرد را دارند.

 

ما در این مقاله ها از مجموعه سعادت امداد سعی داریم شما را مشکلات خودرو آشنا کننیم و دانشی هرچند کوچک در این زمینه به شما بدهیم اگر علاقه مند هستید می توانید مقاله در مورد راهنمای مراقبت هیوندا را مطالعه کنید.