نکات نگهداری باطری

باطری از اجرای گوناگونی ساخته شده است. قطب‌های باطری، درپوش، الکترولیت، جعبه، پلیت‌های مثبت و منفی، صفحات نارسانا دست به دست هم می دهند تا باتری خودرو به قطعه ای قابل استفاده تبدیل شود. ولتاژ همه باتری ها 12 ولت است. دو دسته بندی رایج به نام های سیلد و غیر سیلد درباره باتری وجود دارد. این دونوع باطری در برخی خصوصیات اشتراک هایی با هم دارند و در بعضی دیگر متفاوت با یکدیگرند. در ادامه این مطلب، به نکات نگهداری باطری می پردازیم.

باطری غیر سیلد ( اسیدی )

این نوع باطری متشکل ار وزقه های سربی و الکترولیت می باشد. برق مصرفی اش 12 ولت است. وقتی صفحات مثبت و منفی به هم متصل شوند، می توان از باتری استفاده کرد. شش فضا موجود در باتری است که پیلت های مثبت و منفی داخل آن وجود دارد. بین صفحات یک محلول الکترولیت قرار دارد. اگر خودرو شما به هر دلیلی استارت نخورد و یا به طور ناگهانی خاموش شد می توانید از خدمات باطری ساز سیار نیز استفاده کنید.

میزان برقی که هر صفحه تولید می کند 12 ولت است که در مجموع24 ولت می‌شود. برای استفاده دائم از این نوع باتری باید تمام مدت آب مقطر به آن افزوده شود و سطح الکترولیت آن‌ها بسته به شرایط آب و هوایی هر 4 روز یا ماهی یک بار بررسی شود.

باطری سیلد (خشک)

نام دیگر باتری سیلد، باتری اتمی است. جنس ورقه‌های سربی آن کاملا با باتری سیلد همسان است. این نوع باطری بر خلاف باتری غیر سیلد به چک کردن و نگداری مدام احتیاج ندارد. شما به کمک نشانگری که روی باطری اتمی موجود است، می‌توانید شارژ باطری و سطح الکترولیت آن را بررسی کنید. در یک مقاله به شرح کامل آشنایی با باطری سیلد پرداخته ایم

نکات نگهداری

کارکردن باتری ماشین در دما نامناسب: در صورتیکه باتری خودرو در هوای بسیار سرد یا خیلی گرم فعال باشد، به شدت آسیب می‌بیند. سرمای زیاد باعث افزایشغلظت روغن موتور می شود. برای استارت خوردن ماشین شدت جریان بالایی مورد نیاز است. در دماهای بسیار بالا هم به صفحات و شبکه‌های داخلی باتری آسیب زیادی وارد می‌شود.